1. Belangrijke mededeling: het is erg druk in onze winkel, houd rekening met vertragingen van circa 3 tot 5 werkdagen. Het afhalen van bestellingen is tijdelijk niet mogelijk. Meer informatie.

    Verzendvertraging: circa 3 tot 5 werkdagen. Afhalen is tijdelijk niet mogelijk. Meer informatie.

  2. Gratis verzending vanaf € 2.500,-. Meer informatie.

  3. Onze retourtermijn is nu verruimd naar 30 dagen. Meer informatie.

De revolutionaire V-Form Trainer van Vitruvian

De revolutionaire V-Form Trainer van Vitruvian Dit intelligente apparaat verandert de manier waarop je traint. Maar wat houdt deze nieuwe technologie precies in?

Een serieuze homegym kan behoorlijk wat ruimte in beslag nemen, waar niet iedereen plek voor heeft. De revolutionaire Vitruvian V-Form Trainer verandert dat niet alleen, maar is bovendien een fundamenteel nieuwe manier van (thuis) trainen.

Met afmetingen van 117 x 52 x 11,5 cm en een gewicht van 38 kg verwacht je misschien niet veel van dit compacte apparaat. Op het eerste oog lijkt het niets meer dan een aerobicstep met weerstandsbanden. Maar schijn bedriegt. De V-Form Trainer biedt je namelijk een weerstand tot 180 kg (90 kg per kabel), gelijk aan het gewicht van een olympische halterstang met vier halterschijven van 20 kg − aan elke kant welteverstaan. De weerstand van de V-Form Trainer voelt bovendien zwaarder aan dan statisch gewicht, omdat je geen momentum hebt om door lastige stukken in het bewegingsbereik te komen.

Vervanging van traditionele krachtapparatuur en gewichten

Met (optionele) accessoires als handgrepen, enkelbanden, een stang en trainingsbankje kun je praktisch elke oefening doen die je ook in de sportschool doet. Unilateraal of bilateraal. Daarmee vervangt het apparaat zowel je dumbbells en halterstang als traditionele kabelstations, en wordt een power- of squat-rack overbodig. Met de V-Form Trainer en de (optionele) accessoires kun je onder andere deadliften, squatten, bankdrukken en dumbbelldrukken, maar ook bijvoorbeeld je biceps en triceps geïsoleerd trainen. De V-Form Trainer maakt in totaal meer dan tweehonderd(!) oefeningen mogelijk.

All-in-one homegym en méér

De V-Form Trainer is echter meer dan een alles-in-één homegym die andere apparaten en gewichten overbodig maakt. De V-Form Trainer verandert namelijk ook de manier waarop je traint en maakt je training tegelijkertijd effectiever en efficiënter. Betere resultaten in minder tijd dus. Dat klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar achter de V-Form Trainer gaat een hele wereld van wetenschap en vernuftige techniek schuil.

Variabele weerstand

De V-Form Trainer is in zekere zin ook je personal trainer en spotter, die je beter kent en aanvoelt dan zelfs de beste trainingspartner. Waarschijnlijk ken je het wel: je kunt een herhaling bij pak ‘m beet het bankdrukken niet voltooien en je spotter helpt je nét even meer dan nodig is. De V-Form Trainer daarentegen past in slechts enkele milliseconden de weerstand aan tot het niveau dat je net aankunt. Je krijgt dus exact voldoende hulp om elke herhaling te voltooien en voorbij (momentaan) spierfalen te trainen.

Excentrisch trainen

Mogelijk heb je wel eens van concentrische en excentrische spiercontractie gehoord, of van concentrisch/excentrisch trainen. Om het simpel te houden: concentrische spiercontractie is de spierspanning tijdens het (op)tillen van een gewicht. Excentrische spiercontractie is de spanning op je spieren als je een gewicht laat zakken. Een voorbeeld: bankdrukken bijvoorbeeld begint bij het laten zakken van de halterstang met de excentrische, of negatieve fase, terwijl een oefening als zittend kabelroeien begint met de concentrische, of positieve fase wanneer je de kabel naar jezelf toe trekt.

Voor een optimaal trainingseffect is het belangrijk om aandacht te schenken aan zowel de positieve als de negatieve fase van een oefening. Dat vertaalt zich in het praktische advies om, tijdens het bankdrukken bijvoorbeeld, het gewicht gecontroleerd te laten zakken. Zo houd je tijdens de hele uitvoering van de oefening spanning op je spieren. Als je de excentrische fase van een oefening verwaarloost, dan train je eigenlijk maar halfslachtig.

Het excentrisch trainen dat mogelijk wordt gemaakt door de V-Form Trainer heeft tal van voordelen. Een groot pluspunt is dat excentrisch trainen metabolisch minder belastend is dan concentrisch trainen. Ofwel je verbruikt minder energie, terwijl je spieren meer belasting aankunnen. Je bent tijdens de excentrische fase van een oefening namelijk sterker dan tijdens de concentrische fase. Of om het praktische voorbeeld van bankdrukken weer aan te halen: het gewicht dat je gecontroleerd kunt laten zakken, is hoger dan het gewicht dat je omhoog kunt drukken. Excentrisch trainen kan dus zorgen voor grotere winst op het gebied van kracht en spiermassa dan concentrisch trainen alléén, terwijl je ook nog eens minder kans op blessures hebt. Tijdens het bankdrukken met een halterstang is het echter niet mogelijk om de halterstang zwaarder te maken wanneer deze omlaag zakt en weer lichter te maken zodra je deze omhoog drukt– met de V-Form Trainer kan dat echter wél.

Veilig zwaar trainen zonder spotter

Een specifiek voordeel van de V-Form Trainer is dat je geen spotter nodig hebt om puur excentrisch te trainen. Waar bij het bankdrukken een spotter je helpt om het gewicht uit te drukken, neemt de V-Form Trainer deze rol van je trainingspartner over. Met de V-Form Trainer kun je dus veilig excentrisch trainen, zonder bang te hoeven zijn dat het gewicht op je borst belandt. Omdat er geen sprake is van ‘echt’ gewicht, maar van een door hardware en software gegenereerde weerstand, loop je geen enkel fysiek risico en kun je veilig individueel excentrisch trainen. De V-Form Trainer zal jou ‘spotten’ door het gewicht binnen enkele milliseconden te verlagen wanneer de software merkt dat de herhaling te zwaar voor je is, tot het punt dat je de herhaling wél kunt afronden.

De toekomst van performance training?

Waarschijnlijk vraag je je af of weerstandstraining echt een relevante rol kan spelen in krachttraining en performance training (prestatietraining) − dat vroegen wij ons namelijk ook af. Maar zodra je de gewichtsbelasting eenmaal voelt, ben je waarschijnlijk snel overtuigd. In deze video review vertelt Lance Walker van Michael Johnson Performance − wiens missie het is om topatleten te helpen hun volledige potentieel te realiseren, ongeacht hun sport, leeftijd of vaardigheidsniveau − dat het bij de V-Form Trainer niet gaat om het tillen van gewichten, maar dat het echt een apparaat van atleetkwaliteit is dat door hen wordt ingezet om prestaties te verbeteren (de reden waarom de meeste mensen in de eerste plaats aan krachttraining doen). Als we Lance en Vitruvian mogen geloven zal dit in de niet al te verre toekomst dé manier zijn hoe serieuze atleten trainen − omdat het simpelweg veel effectiever is dan statisch gewicht.

De Vitruvian-app

De V-Form Trainer maakt ook optimaal gebruik van de modernste digitale mogelijkheden. De bijbehorende app (verkrijgbaar voor iOS en Android) verzamelt al je trainingsdata, die je in een overzichtelijk rapport met grafieken ontvangt, waardoor je unieke trainingsinzichten krijgt. De app is niet alleen je persoonlijk trainingslogboek, met gegevens als oefeningen, aantallen sets en herhalingen, en gewicht, maar voorziet je ook live van trainingsinformatie en feedback, zoals de hoeveelheid kracht die je genereert en de snelheid waarmee je een herhaling uitvoert. Ook monitort de app je trainingsuitvoering en -techniek. Verder kun je putten uit een database met meer dan tweehonderd oefeningen en op basis van je trainingsdoelen de perfecte workout samenstellen.

Via een betaalde optie in de app krijg je ook toegang tot livelessen en complete workouts, vormgegeven door ervaren en gediplomeerde fitnessinstructeurs en aansluitend bij verschillende trainingsdoelen. De V-Form trainer past de weerstand automatisch aan je trainingsprogramma aan. Ben je onervaren? Tutorials leren je verschillende oefeningen correct uit te voeren. De V-Form trainer vervangt dus niet alleen een heleboel apparatuur, maar ook je personal trainer of groepslesinstructeur.

De Mens van Vitruvius

De V-Form Trainer is een ware revolutie op het gebied van weerstandstraining. Je kunt het apparaat zien als een fundamenteel nieuwe manier van trainen, in plaats van een ‘vervanging voor’. De naam van het apparaat is trouwens een verwijzing naar de Mens van Vitruvius, een stelsel van (de perfecte) lichaamsverhoudingen zoals de Romeinse architect en ingenieur Vitruvius die omschreef. De bekendste afbeelding van de Vitruviusman is ongetwijfeld de beroemde tekening uit de 15e eeuw van Leonardo da Vinci.

(Nog) meer informatie over de V-Form Trainer vind je op de website van Vitruvian. Voor vragen kun je ook contact opnemen met onze klantenservice.

Gerelateerde berichten
  1. Thuis sporten in je eigen homegym Thuis sporten in je eigen homegym Hoe richt je een goede homegym in? Wat is essentieel en wat optioneel? Wij helpen je op weg!
  2. Halterschijven kopen Halterschijven kopen Welk soorten halterschijven zijn er en hoe veel gewicht heb je eigenlijk nodig? Wij beantwoorden al je vragen over halterschijven.
  3. Kies de juiste olympische halterstang Kies de juiste olympische halterstang Bij krachtsport is een halterstang natuurlijk onmisbaar. De belangrijkste oefeningen worden allemaal uitgevoerd met een halterstang. Welke is het beste voor jou?
  4. De juiste sportvloer kiezen De juiste sportvloer kiezen De basis van iedere homegym en sportschool: de vloer. Lees hier meer over onze sportvloeren.

Gerelateerde producten