Winkelmandje

Er is nog niets in je winkelmandje geplaatst.

50 mm halterstangen

Olympische halterstang 200 cm

Schrijf de eerste review van dit product

€ 129,00

Beschikbaarheid: op voorraad

OF

Snel overzicht

Halterstang met diameter 50 mm, voor alle 51 mm halterschijven.
Meer
Olympische halterstang 200 cm Kogellagering van de olympische halterstang 200 cm Olympische halterstang chroom 200 cm

Details

Olympische halterstang met een diameter van 50 mm en lengte van 200 cm, geschikt voor alle halterschijven met een boring van 51 mm.

Deze barbell heeft een gladde halterschijvenopname. Inclusief olympische veersluitingen waarmee de gewichten snel en eenvoudig kunnen worden vastgezet en verwisseld. De halterstang is voorzien van knurling voor een veilige, vaste grip.

De sleeves zijn gelagerd voor een vloeiende beweging en de stang heeft een eigen gewicht van circa 15,5 kg.

Artikelnummer LH-50-200-C
Lengte 200 cm
Gewicht 15,5 kg
Greepdikte 28 mm
Greepbreedte / binnenmaat 127 cm
Belastbaarheid Bankdrukken: 250 kg
Deadliften: 180 kg
Squats: 150 kg
Type schijfopname Glad
Diameter schijfopname 50 mm
Lengte schijfopname 32 cm
Lagering Kogellagers
Sluitingen inbegrepen Ja, veersluitingen
Kleur Chroom

Richtlijnen voor het juiste gebruik van halterstangen

1. De keuze voor een halterstang dient te worden gebaseerd op de oefeningen waarvoor deze gebruikt zal worden, ongeacht de aanbevolen maximale belastbaarheid die een halterstang wellicht heeft. De maximale belastbaarheid van een olympische halterstang kan voor normaal bankdrukken bijvoorbeeld 400 kg zijn, echter kan die halterstang in eerste instantie enkel bedoeld zijn voor zwaar bankdrukken en niet altijd aanbevolen zijn voor zware puntbelasting (squats en deadlifts). Zie ook de toelichting over de verschillende soorten belasting van halterstangen.

2. Vrijwel alle normale olympische halterstangen zijn enkel geschikt voor fitness doeleinden. Voor krachtsporten zoals gewichtheffen en CrossFit zijn speciale halterstangen nodig, zoals de ATX halterstangen, in combinatie met geschikt trainingsmateriaal. Bij het uitvoeren van Jerks en overhead oefeningen dienen altijd hoge kwaliteit Bumper Plates gebruikt te worden, in combinatie met een geschikte ondergrond zoals een speciaal gewichthefplatform. Normale olympische halterstangen zijn niet bedoeld om herhaaldelijk te laten vallen, omdat de lagers anders los kunnen laten of de halterstang kan buigen. Voor overhead oefeningen mag nooit gebruik worden gemaakt van normale gietijzeren of rubberen halterschijven. Wanneer een halterstang met deze halterschijven zelfs vanaf minimale hoogte valt, zal deze vrijwel altijd permanent buigen.

3. Laat een halterstang nooit vallen op veiligheidsstangen of noodsteunen, zoals bij squats of rack pulls in een kooi of rack kan gebeuren. Ook het terugplaatsen van de halterstang in een rack of op de grond dient voorzichtig en gecontroleerd te gebeuren omdat de halterstang reeds door een val van minimale hoogte permanent kan buigen.

4. Haal na gebruik altijd alle gewichten van de halterstang af. Halterstangen mogen nooit geladen met gewichten worden weggelegd, ook niet voor slechts een korte tijd of met slechts lichte gewichten.

5. Halterstangen die door zakelijke klanten of voor professionele toepassingen gebruikt worden, bijvoorbeeld in een sportschool, zijn vatbaarder voor beschadiging en slijtage omdat ze vaker in gebruik zijn. Daarnaast kan onjuist gebruik door leden en cliënten niet worden uitgesloten en niet continu gecontroleerd worden. Halterstangen die frequent gebruikt worden, zullen regelmatig vervangen moeten worden. In het algemeen zijn de zeer sterke ATX halterstangen (getest op 206.000 psi) aanbevolen voor gebruik in sportscholen en voor andere professionele toepassingen zoals gewichtheffen en CrossFit.

Neem contact op met onze klantenservice wanneer je vragen hebt of twijfelt over de geschiktheid van een halterstang.

De kwaliteit van halterstangen vergelijken

Veel aanbieders vermelden van een halterstang vaak enkel de belastbaarheid in kilogram. Fabrikanten uit het topsegment vermelden echter de veel informatievere treksterkte (tensile strength) of de rekgrens (yield strength), deze waardes zijn veel belangrijker voor het bepalen van de sterkte en de duurzaamheid van een halterstang. De belastbaarheid in kilogram wordt statisch getest door gewichten aan de halterstang toe te voegen totdat deze permanent is gebogen. De halterstang wordt daarbij ondersteund zonder te vallen of te stuiteren. De statische belastbaarheid zegt dus niets over het daadwerkelijke gebruik van de halterstang tijdens het trainen en is nietszeggend voor een halterstang die gebruikt zal worden voor dynamische oefeningen.

De belangrijkste eigenschappen om halterstangen met elkaar te vergelijken zijn de treksterkte en de rekgrens. Wanneer een aanbieder enkel de belastbaarheid in kilogram vermeldt en je wilt meer informatie over de halterstang, kun je vragen naar de treksterkte en de rekgrens van de halterstang. Indien de aanbieder de treksterkte en de rekgrens van de halterstang niet wil of kan vermelden zal de halterstang hoogstwaarschijnlijk van mindere kwaliteit zijn. Vraag bij twijfel of er testresultaten van een onafhankelijk testlaboratorium beschikbaar zijn.

De ATX halterstangen hebben in een onafhankelijk testlaboratorium in Duitsland de volgende materiaaltesten doorlopen:

Treksterkte conform DIN EN ISO 6892-1 1420 MPa (= 206.000 psi)
Rockwell hardheid conform DIN EN ISO 6508-1 44,0 HRC

De ATX halterstangen behoren tot de mooiste en sterkste halterstangen die in Europa verkrijgbaar zijn. De unieke staallegering heeft een treksterkte van 206.000 psi en dat maakt de ATX halterstangen sterker dan vrijwel alle andere halterstangen in deze prijsklasse. Ter vergelijking, de gemiddelde Olympische halterstang met een belastbaarheid van 680 kg heeft over het algemeen een treksterkte van 130.000 tot 150.000 psi. De testresultaten van de ATX halterstangen zijn op verzoek in te zien en voor referenties van professionele gebruikers kan contact worden opgenomen met onze klantenservice.

Zorg en onderhoud van de halterstang

Halterstangen met een chromen coating of een zwart-hybride of zwart-zink coating vergen weinig tot geen onderhoud. Deze coatings bieden de hoogste weerstand tegen roestvorming en meestal is het alleen nodig om af en toe de knurling schoon te maken.

Halterstangen met een zwart-oxide afwerking vergen meer onderhoud. Zwart-oxide is een hoge kwaliteit coating die erg dun is, waardoor de knurling van de halterstang het beste tot uiting komt. Deze coating is echter niet erg roestwerend. Wanneer de halterstang wordt verwaarloosd zal er verkleuring of roestvorming ontstaan. Je kunt de steel van de halterstang afvegen en behandelen met een doek besproeid met WD-40. Zorg dat er geen WD-40 in de sleeves (uiteindes) van de halterstang terechtkomt. Indien nodig kunnen de lagers van de sleeves met niet-reinigende olie gesmeerd worden.

De knurling van de halterstang kan worden schoongemaakt met een synthetische borstel, bijvoorbeeld om huidresten of magnesiumpoeder tussen de karteling te verwijderen. Gebruik hiervoor nooit een harde borstel, aangezien deze de coating zou kunnen beschadigen.

De aanbevolen belastbaarheid

De in de productinformatie aanbevolen maximale belastbaarheid van een halterstang geldt enkel onder optimale omstandigheden. Bij oefeningen met een brede greep, zoals bankdrukken, is de theoretisch hoogste belastbaarheid van de halterstang haalbaar. Wanneer de greep smaller wordt, zoals bij deadlifts en squats (kniebuigen), zal het punt van belasting dichter naar het midden van de halterstang verplaatsen en vermindert de maximale belastbaarheid van de halterstang aanzienlijk.

Raadpleeg bovenstaande richtlijnen en het overzicht in de onderstaande tabel om beschadiging en buiging van de halterstang te voorkomen. Wanneer er geen rekening wordt gehouden met deze richtlijnen is garantie uitgesloten.

De werkelijke belastbaarheid

De onderstaande tabel toont een overzicht van de werkelijke belastbaarheid (bij benadering) van onze halterstangen bij verschillende soorten belastingen. Een toelichting van de verschillende grepen en oefeningen staat in het schema onderaan deze pagina.

Soort belastingMaximale belastbaarheidVoorbeeld oefening
Brede greep 700 kg 500 kg 450 kg 400 kg 320 kg 250 kg Bankdrukken
Smallere greep 500 kg 400 kg 260 kg 240 kg 180 kg 180 kg Deadlift
Puntbelasting 400 kg 300 kg 200 kg 180 kg 150 kg 140 kg Squats

Hoe er rekening mee dat de belasting en krachten op de halterstang exponentieel worden vergroot wanneer de halterstang omlaag valt. Reeds bij een val van minimale hoogte kan de halterstang permanent buigen, ook als het gewicht op de halterstang minder is dan de aangegeven maximale belastbaarheid. Zorg er dus altijd voor dat je de halterstang gecontroleerd en voorzichtig terugplaatst in het rack of op de grond.

Neem voor de exacte belastbaarheid of andere vragen omtrent een specifieke halterstang contact op met onze klantenservice.

Verschillende grepen en oefeningen

Het onderstaande schema toont een overzicht van de verschillende soorten grepen die worden toegepast bij diverse oefeningen zoals bankdrukken, deadlifts en squats. De greepbreedte is van directe invloed op de belastbaarheid van de halterstang.

Schema belastbaarheid Olympische halterstangen

Klantbeoordelingen

Er zijn nog geen reviews van dit product.

Plaats een review

Hoe beoordeel je dit product?*

  1 ster 2 sterren 3 sterren 4 sterren 5 sterren
Beoordeling

* Verplichte velden