1. Belangrijke mededeling: het is erg druk in onze winkel, houd rekening met vertragingen van circa 3 tot 5 werkdagen. Het afhalen van bestellingen is tijdelijk niet mogelijk. Meer informatie.

    Verzendvertraging: circa 3 tot 5 werkdagen. Afhalen is tijdelijk niet mogelijk. Meer informatie.

  2. Gratis verzending vanaf € 2.500,-. Meer informatie.

  3. Onze retourtermijn is nu verruimd naar 30 dagen. Meer informatie.

De impact van het coronavirus op de fitnessindustrie

De impact van het coronavirus op de fitnessindustrie Wat betekent het coronavirus voor onze voorraden, levertijden en prijzen? Wij vatten het voor je samen.

De impact van het coronavirus (COVID-19) is overal voelbaar. Veel sectoren zijn hard getroffen en prijzen gaan omhoog. Het is een vreemde tijd. Ook in de fitnessindustrie is de impact hiervan duidelijk voelbaar en wij krijgen van onze klanten dagelijks veel vragen hierover. Met dit blogartikel zullen wij de belangrijkste onderwerpen zo goed mogelijk proberen toe te lichten:

Wereldwijde voorraadtekorten en lange levertijden

Sinds maart 2020, toen de sportscholen voor de eerste keer hun deuren sloten, is de wereldwijde vraag naar fitnessartikelen geëxplodeerd. Wat mensen voorheen in de sportschool deden wilden ze nu graag thuis doen. De producten waren niet aan te slepen doordat mensen massaal thuis wilden trainen en een home gym wilden maken. De vraag naar fitnessartikelen was simpelweg te groot voor het aanbod. Bovendien waren de fabrieken in Azië (waar de meeste fitnessartikelen vandaan komen) in januari en februari al gesloten geweest vanwege de lockdowns in China en vanwege het Chinese Nieuwjaar. Daardoor was er al een kleine productievertraging maar dat werd in de maanden daarna alleen maar groter vanwege de enorme vraag naar fitnessmateriaal die toen in de rest van de wereld is ontstaan.

Toen de sportscholen na de eerste lockdown weer geopend werden bleef de vraag naar fitnessartikelen enorm hoog, waardoor er vrijwel geen mogelijkheid was om de voorraad weer aan te vullen. De producten vloog even snel de deur weer uit als dat ze binnenkwamen. Hierdoor zijn er lange productietijden en levertijden van enkele maanden ontstaan en sinds de tweede lockdown is de vraag naar fitnessartikelen zelfs nog groter geworden. Daarnaast kan er enkel genoeg geproduceerd worden als er voldoende grondstoffen beschikbaar zijn. Door de pandemie zijn veel grondstoffen echter schaars geworden. Fabrieken die deze grondstoffen produceren draaiden nog maar voor de helft, of in sommige gevallen helemaal niet. Dit draagt ook bij aan de productievertragingen.

Het is momenteel dus niet mogelijk om voldoende producten te produceren om aan alle vraag te kunnen voldoen. Klanten vragen ons regelmatig waarom wij niet gewoon wat meer trainingsbanken of power racks produceren als wij weten dat de vraag zo groot is, maar dat is niet mogelijk omdat de fabrieken geen productiecapaciteit meer over hebben. Bovendien hebben wij enkele honderden verschillende toestellen in ons assortiment, waardoor de productiecapaciteit van de fabriek verdeeld moet worden over al deze toestellen. In plaats van bijvoorbeeld 500 stuks te produceren van één bepaalde trainingsbank, moet dit aantal worden verdeeld over veertien verschillende modellen trainingsbanken. Daarbij zullen wij van de meest populaire producten natuurlijk wel grotere aantallen produceren dan van de minder populaire producten. De aantallen worden dus verdeeld over alle producten maar vaak zijn er voor elk product al enkele honderden geïnteresseerden zijn die zich hebben aangemeld voor een voorraadmelding (voor sommige producten zelfs duizend aanmeldingen). Wanneer er dan een nieuwe levering binnenkomt van bijvoorbeeld 75 stuks, zullen alle exemplaren razendsnel weer uitverkocht zijn en worden er helaas veel mensen teleurgesteld.

Wij zijn vorig jaar begonnen met de bouw van een nieuwe fabriek en wij verwachten deze in de zomer van 2021 te kunnen openen. Hiermee zullen we onze productie flink kunnen opschalen. Dit betekent voor onze klanten dat producten minder vaak en minder snel uitverkocht zullen zijn. Daarnaast kunnen we sneller schakelen als de voorraad slinkt en we kunnen weer focussen op de ontwikkeling van nieuwe producten. Ervan uitgaande dat de vraag naar fitnessartikelen ook weer langzaam zal gaan afnemen wanneer de sportscholen weer geopend zijn, hopen wij dat de voorraadsituatie er in de tweede helft van dit jaar beter zal gaan uitzien.

Prijsstijgingen door hogere materiaal- en transportkosten

Wanneer de vraag naar bepaalde producten stijgt, stijgt de prijs vaak mee. Zoals we hierboven hebben uitgelegd is er momenteel een wereldwijd tekort aan grondstoffen en materialen, niet alleen in de fitnessindustrie maar ook in andere sectoren. Dit betekent dat fabrieken meer moeten betalen om deze grondstoffen te bemachtigen waardoor de kosten voor het maken van een product stijgen. Zo zijn de staalprijzen het afgelopen jaar bijvoorbeeld al met meer dan 20% gestegen (update 18 mei 2021: in de eerste vier maanden van 2021 is de staalprijs nogmaals met 25% gestegen, bovenop de stijging van 2020). Daarnaast is de vraag naar fitnessartikelen nu zo groot dat fabrieken proberen meer gekwalificeerd personeel aan te trekken om de productie te kunnen bijhouden. Hierdoor gaan fabrieken onderling om personeel concurreren waardoor de loonkosten stijgen. Deze hogere loonkosten en de hogere productiekosten resulteren in een stijging van de verkoopprijs van producten.

Het produceren van een product is slechts de eerste stap. Daarna dient het product ook nog vervoerd te worden. Helaas zijn de kosten voor dit vervoer ook flink gestegen. Dit merken wij op twee manieren. Ten eerste zijn de transportkosten van een containerschip de afgelopen maanden met maar liefst 300% gestegen. Er is momenteel een wereldwijd tekort aan zeecontainers, waardoor sommige vrachten soms weken in de haven moeten wachten tot er een container beschikbaar is. Hierdoor duurt het niet alleen langer voor de voorraad weer is aangevuld maar heeft deze nieuwe voorraad ook veel hogere kosten. Ten tweede zijn de kosten om de producten bij de klanten thuis te bezorgen gestegen. Doordat de meeste winkels gesloten zijn bestellen veel meer mensen hun producten online en zoals je ongetwijfeld hebt meegekregen hebben de pakketdiensten het de afgelopen tijd ongelofelijk druk gehad. Het is voor een pakketvervoerder veel aantrekkelijker geworden om een bestelbus vol te laden met kleine pakketten dan onze zware en grote pakketten. Dit betekent dat wij vanaf april 2021 helaas een extra toeslag zullen moeten betalen om onze zware pakketten te laten bezorgen. Al deze zaken samen zorgen ervoor dat de prijzen van onze producten en onze verzendkosten helaas zullen stijgen.

Daar waar andere aanbieders de prijzen aan het begin van de coronacrisis in 2020 meteen flink hebben verhoogd om te profiteren van de situatie, hebben wij onze prijzen zo laag mogelijk gehouden. Wij vinden namelijk dat juist in deze tijd iedereen betaalbaar moet kunnen sporten. Dit heeft er echter ook aan bijgedragen dat onze producten zo veelgevraagd zijn en alle nieuwe voorraad razendsnel weer uitverkocht is. Hoewel onze prijzen in 2020 dus nog amper zijn gestegen, zijn wij nu genoodzaakt om onze prijzen langzaam te verhogen. Onze productiekosten en transportkosten lopen steeds hoger op en daar kunnen wij jammer genoeg niet meer omheen. Ondanks alles doen wij nog steeds ons uiterste best om de prijs-kwaliteitverhouding van onze producten zo aantrekkelijk mogelijk te houden. Wanneer je de prijs van onze toestellen omrekent naar de prijs per kilogram zul je zien dat je voor onze toestellen vaak een stuk minder betaalt dan bij andere aanbieders. Wij zullen onze prijzen niet in één keer verhogen voor ons volledige assortiment, maar pas wanneer de huidige voorraad van een product helemaal op is en er een nieuwe levering onderweg is vanuit de fabriek. Als die nieuwe levering duurder is om te produceren dan zullen wij de verkoopprijs van dat product daarop aanpassen. Het is dus mogelijk dat een uitverkocht product waarop je aan het wachten bent in prijs stijgt als deze terug in voorraad komt.

Reserveringen en pre-orders voor uitverkochte producten

Wij nemen sinds eind 2020 geen reserveringen of pre-orders meer aan omdat de vraag naar fitnessartikelen helaas veel te groot is geworden, waardoor er extreem lange levertijden zijn ontstaan. Hierdoor was de wachtrij voor reserveringen eind vorig jaar al opgelopen tot meer dan zes maanden, waardoor wij genoodzaakt waren om daarmee te stoppen. Wij hebben de capaciteit niet om duizenden bestellingen maandenlang aan de kant te houden tot alle producten uit die bestellingen eindelijk zijn binnengekomen. Daarom is het momenteel niet meer mogelijk om producten te reserveren. Je kunt je wel aanmelden om per e-mail bericht te krijgen zodra een product terug in voorraad is. Dit doe je door op de productpagina op de knop 'Houd mij op de hoogte' te klikken. Zorg dat je snel reageert wanneer je de voorraadmelding per e-mail ontvangt, want sommige populaire producten kunnen binnen een half uur (soms nog sneller) alweer uitverkocht zijn.

Laten we hopen dat alles snel weer terugkeert naar normaal. Tot die tijd: blijf gezond en stay strong!

Dit artikel is op 18 mei 2021 bijgewerkt met extra informatie over de prijsontwikkelingen in de eerste maanden van 2021.